
کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟
در جواب سوال کار آفرینی چیست ابتدا باید بدانیم کلمه Entrepreneur که در زبان فارسی به کارآفرین ترجمه شده، اصالتاً یک کلمه فرانسوی که اولین بار در سال 1723 میلادی برای توصیف فردی که با پذیرفتن ریسک اقتصادی و با امید به سودآوری، یک کسبوکار را راهاندازی و مدیریت میکند وارد واژهنامههای فرانسوی شد.
با این تعریف از کارآفرین، کارآفرینی فرآیند اقداماتی است که یک کارآفرین بهعنوان شخصی که همیشه به دنبال ایدههای تازه است، به آنها متوسل میشود تا با پذیرفتن ریسک و تردیدهای ذاتی موجود در هر اقدام جدید، از آن ایدهها فرصتهای تازه خلق کند. کارآفرینی در حقیقت شروع کاری تازه با در نظر گرفتن همه جوانب آن چه خوب و چه بد و تلاش برای رسیدن به هدف است.
کارآفرینی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
1. کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی و پویا است
کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی است، زیرا با نیت ارزشآفرینی و کسب سود مالی و از طریق استفاده بهینه از منابع محدود، یک کسبوکار جدید راهاندازی و مدیریت میشود. بهعلاوه، ازآنجاییکه این ارزشآفرینی در میان فضای ناامن کسبوکار باید بهطور مستمر ادامه پیدا کند، لذا کارآفرینی بههیچعنوان فضای یکنواختی ندارد؛ بلکه پویا و پرتکاپو است. همین پویایی تاثیر بسیار زیادی در روبرو شدن با چالش های جدید و ابداع ایده های نو برای روبرو شدن با این چالش ها دارد.
2. کارآفرینی همزاد نوآوری است
کارآفرینی مستلزم جستجوی مستمر برای یافتن ایدههای تازه است. اساساً لازمه بقای کارآفرین، ارزیابی مستمر روندها و اقدامات فعلی با هدف بهینهسازی و استفاده از سیستمهای نوینی است که باعث پیشبرد هرچه بهتر اهداف کسبوکار میشوند. بهعبارتدیگر، کارآفرینی نیازمند تلاش مستمر در جهت بهبود و بهینهسازی است و این تلاش بدون خلاقیت و نوآوری ره بهجایی نخواهد برد. تنها راه موثر برای پیشگیری از رکود و به عقب برگشتن نوآوری است.
3. کارآفرینی به پتانسیل سودآوری وابسته است
منظور از پتانسیل سودآوری، احتمال بازگشت سرمایه یا کسب درآمد ناشی از اقدام مخاطرهآمیز کارآفرین در جهت تبدیل یک ایده جدید به یک کسبوکار واقعی است. ایدههای کارآفرین در غیاب پتانسیل سودآوری فقط در حد نظریه باقی خواهد ماند. در حقیقت کسب سود از یک ایده، زمینه را برای رشد ایده های دیگر و سودآوری بیشتر فراهم می کند.
4. کارآفرینی مستلزم ریسکپذیری است
ایدههای تازه همیشه با شک و تردید همراهاند و چهبسا نتیجه اجرای آنها مثبت نباشد، یا فوراً به ثمر نرسند؛ بنابراین کارآفرین برای چشیدن میوه زحمات خود باید صبور و ریسکپذیر باشد. اگر شما هم جز کسانی هستید که حتی از شنیدن کلمه ریسک دچار وحشت می شوید، هرگز به عنوان یک کارآفرین فعالیت نکنید.
کارآفرینی چه مراحلی دارد؟
1. شناسایی یک فرصت
در این مرحله، کارآفرین با خلاقیت و ذهن بازی که نسبت به ایدهها و چالشهای جدید دارد وجود فرصتی را احساس کرده و بازار موجود برای آن را تصور میکند. درواقع، کارآفرین در این مرحله به دنبال نیازها، خواستهها، مشکلات و چالشهایی است که تابهحال به شکل مناسبی برآورده یا حل نشدهاند. این مرحله از حساسیت زیادی برخوردار است زیرا این فرصت می تواند زمینه شکست و یا موفقیت را ایجاد نماید.
2. تعیین یک چشمانداز
کارآفرین در این مرحله با هدف پیدا کردن روشهای تازه و نوآورانه برای حل مشکل یا ارضای نیاز موجود، با استفاده از تجربههای گذشته و خلاقیت خود ایده پردازی میکند. سپس از میان همه ایدههایی که شکل میگیرند، عملیترین و سودآورترین مورد بهعنوان بهترین ایده انتخاب میشود. در اینجا فرصتها و شرایط مختلف مورد بررسی قرار میگیرد و ارزش محصول یا سرویس مورد نظر، ریسک و امتیازات و فضای رقابت موجود ارزیابی میشود. در نهایت، یک چشمانداز جامع برای اجرایی کردن ایده مورد نظر شکل میگیرد.
3. متقاعد کردن دیگران
کارآفرین در این مرحله به کمک یک بیزینس پلن (Business Plan یا برنامه کسبوکار) تلاش میکند تا نظر افراد حقیقی و حقوقی مناسب، ازجمله سرمایهگذاران، شرکای توانمند و مؤسسات مالی و اعتباری را جلب کند. در نهایت، یک گروه مقدماتی از افرادی که توانایی تبدیل چشمانداز به واقعیت را دارند، تشکیل میشود. در این مرحله تهیه یک طرح توجیهی به کارآفرین برای صحبت درباره ایده و توجیه کردن سرمایه گذاران و مدیران کمک زیادی می کند.
4. تأمین منابع مورد نیاز
در این مرحله از کارآفرینی، منابع موردنیاز، ازجمله منابع مالی، اجرایی، نیروی انسانی و اطلاعات لازم تهیه و سازماندهی میشود. نیروهای انسانی بزرگترین سرمایه یک سازمان هستند به همین دلیل، باید برای تامین منابع انسانی گزینش به طور دقیق و توسط افراد با تجربه انجام شود. برای استخدام یک نیرو و آموزش او زمان زیادی صرف می شود، حالا تصور کنید این نیرو ناگهان سازمان را ترک نماید، بنابراین استخدام نیروهای متعهد و با وجدان کاری برای موفقیت از اهمیت زیادی برخوردار است.
5. مرحله اجرایی
پس از تأمین و سازماندهی منابع موردنیاز، نوبت به عملی کردن ایدهها و راهاندازی کسبوکار میرسد. طبیعتاً پیادهسازی موفقیتآمیز ایدهها به شوق و انگیزه و تلاش مضاعفی نیاز خواهد داشت. اولین عنصر برای موفقیت غلبه بر ناامیدی است. این امکان وجود دارد در مرحله اجرا همه کارها به خوبی انجام نشود اما علبه بر ناامیدی و تلاش در نهایت به یافتن راه حلی موثر منجر می شود.
6. تغییر و تطبیق
نظارت، تعدیل و تطبیق با شرایط بازار ازجمله ضرورتهای انکارناپذیر کارآفرینی است. اجرای تغییرات موردنیاز مستلزم وجود منابع مالی و انعطافپذیری نیروی انسانی خواهد بود و باید از قبل مدنظر قرار داده شده باشد. توجه به عواملی مانند تورم، نرخ بازگشت سرمایه و … در منابع مالی بسیار حائز اهمیت است.
عوامل مؤثر بر کارآفرینی کدامند؟
الف. عوامل فردی مؤثر بر کارآفرینی
• ابتکار عمل: کارآفرین بدون نیاز به درخواست یا دستور دیگران دستبهکار میشود؛
• فعال و نه منفعل: فرصتها را شناسایی و از آنها بهرهبرداری میکند؛
• پشتکار: در هر شرایطی برای غلبه بر موانع تلاش میکند و هرگز از موفقیت سیر نمیشود؛
• مهارت حل مسئله: توانایی ایده پردازی دارد و به راهکارهای نوآورانهای دست پیدا میکند؛
• توانایی متقاعدسازی و جلب نظر دیگران: میتواند نظر مشتریان، شرکا و سرمایهگذاران را جلب کند و در حفظ و گسترش روابط توانمند است؛
• اعتمادبهنفس: قدرت تصمیمگیری و اجرای تصمیمات خود را دارد؛
• خودانتقادگری: از اشتباهات خود و تجربههای دیگران درس میگیرد؛
• مهارت برنامهریزی: در جمعآوری اطلاعات، طراحی برنامههای مدوّن و نظارت بر عملکرد مهارت دارد؛
• ریسکپذیری: مخاطرات را بهطور حسابشدهای به جان میخرد. این ویژگی ضروریترین توانمندی برای کارآفرینی است.
ب. عوامل محیطی مؤثر بر کارآفرینی
• فضای سیاسی
• سیستم قانونی
• شرایط اقتصادی
• شرایط اجتماعی
• وضعیت بازار
• امنیت
کار آفرینی چیست ؟ تصورات نادرست درباره کارآفرینی
– کارآفرینی ذاتی است و کارآفرینان کارآفرین به دنیا آمدهاند
این یک تصور کاملاً نادرست است، چراکه کارآفرینی حوزهای است که مدلها، فرآیندها و معادلات خاص خودش را دارد. لذا با مطالعه درباره کارآفرینی میتوانید آن را یاد بگیرید. دقیقاً به همین دلیل است که امروزه برخی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی امکان تحصیل در رشته کارآفرینی را فراهم آوردهاند. کارآفرینی اکتسابی است و با مرور زمان و تجسس در موضوعات و ایده های مختلف به موفقیت منجر می شود.
– افراد ناسازگار یا فراری از درس کارآفرین میشوند
شاید بتوان برای چنین تصوری چند مصداق برجسته (مثل بیل گیتس) پیدا کرد، اما لزوماً چنین چیزی صحیح نیست. حقیقت این است که آموزش و یادگیری بیشتر باعث رشد و پیشرفت هرچه بیشتر کارآفرینی و کارآفرینان خواهد شد.
بسیاری از کارآفرینان افرادی بسیار تحصیل کرده هستند که مطالعه روزانه را در راس کارهای روزانه خود قرار داده اند. زندگی بسیاری از افراد مشهور مانند ایلان ماسک را که بررسی می کنیم، می بینیم مطالعه در ابتدای روز از مهمترین برنامه های افراد کارآفرین است.
– برای کارآفرینی فقط به پول احتیاج دارید
پول مانند خونی است که برای زنده ماندن و رشد باید در رگ کسبوکار جاری باشد؛ اما امکان تأمین منابع موردنیاز برای ایده خوبی که متناسب با شرایط و مقتضیات موجود است وجود دارد و لذا پول مسئله غیرقابلحلی نخواهد بود. اگر اقتصادی بودن یک ایده توسط طرح های توجیهی به سرمایه گذاران اثبات شود، کارآفرین با حمایت سرمایه گذار هیچگونه مشکل مالی نخواهد داشت.
– فقط داشتن یک ایده فوقالعاده برای کارآفرینی کافی است
اگر ترکیبی از همه منابع و شرایط لازم، مخصوصاً توان مدیریتی وجود نداشته باشد، یک ایده خوب یا فوقالعاده فقط در حد یک ایده باقی خواهد ماند و هیچگاه به مرحله عمل درنخواهد آمد.
– کارآفرینی سرشار از خوشی و لذت است
بسیاری از مردم با این تصور لذتبخش که خودشان رئیس خودشان خواهند بود اما باید به خاطر داشته باشید که در یک شغل معمولی فقط به یک رئیس حساب پس میدهید؛ اما بهعنوان کارآفرین باید همیشه پاسخگوی سرمایهگذاران، شرکا و از همه مهمتر، مشتریان باشید. اساساً حقیقت این است که کار کردن برای دیگران از کار کردن برای خودتان آسانتر است؛ چراکه بهعنوان یک کارآفرین و مدیر کسبوکار، ذهنتان در همه حال درگیر مسئولیت خطیری خواهد بود که برعهدهگرفتهاید. مانند تمام مشاغل دنیا کارآفرینی نیز سختی های منحصر به خود را دارد.