دو اصطلاح تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) مترادف هم بهکار میروند. درحالیکه مفهوم بازاریابی گستردهتر است و فراتر از صرف تبلیغات را دربرمیگیرد.

تبلیغات ایمیلی میتوان گفت نوعی از بازاریابی و تبلیغات دیجیتال است که در آن مشتریان احتمالیتان را به دریافت ایمیلهایی با محتوای تبلیغاتی مشتاق میکنید. البته بعضی کسبوکارها بدون اینکه گزینۀ انتخابی دریافت ایمیل تبلیغاتی را قرار دهند و بدون اجازه برای افراد یا شرکتها تبلیغ میفرستند. این کار هم غیر اخلاقی است و هم باعث آزردهخاطر شدن مشتری احتمالیتان میشود. در نتیجه ممکن است تبلیغاتتان نتیجۀ عکس بدهد.
چطور تبلیغات ایمیلی مؤثری داشته باشیم؟
تبلیغات ایمیلی به شرطی مؤثر است که دریافتکننده از ارسال این ایمیلها رضایت داشته باشد. اگر اینطور نباشد، صرفاً از دیدن ایمیلهای اضافی کلافه میشود و این خود بهنوعی به شهرت کسبوکارتان ضربه میزند. بنابراین قبل از ارسال ایمیلهای تبلیغاتی، حتما دکمه تأیید یا قبول کردن برای شخص دریافتکننده قرار دهید.
خیلی از کسبوکارها هنگام ثبتنام خبرنامه انواع محتواها را به چندین گزینه تبدیل میکنند تا شخص یکبهیک آنها را تیک بزند. با این روش میتوانید به مخاطبان هدف و مشتریان بالقوۀ خود اطمینان دهید که در حال انتخاب محتوایی است که مایل به دریافت آن باشد.
البته اجرای ایدۀ جذاب خبرنامۀ ایمیلی به همین سادگی نیست. شما تنها با ارسال تعدادی ایمیل در زمانهای مشخص، بازدهی خاصی از این روش نمیگیرید. بلکه ایمیلهای شما باید آنقدر جذاب باشد و در نگاه اول جلب توجه کند که فرد مشتاق شود آن را باز کند. رسیدن به این هدف هم فقط با توجه به جزئیات مهم و بهبود دادن ایمیلهای قبلیتان برمیآید.
راز پربازده شدن تبلیغات ایمیلی
یک: هرچه فرآیند اشتراک آسانتر، بهتر
نکتۀ مهمی که به جذب مخاطب کمک میکند، آسان کردن فرآیند اشتراک ایمیل است. فقط سؤالهایی که برای بهتر شدن کمپین نیاز دارید بپرسید. نام، سن، جنسیت، شغل یا رشته تحصیلی از جمله اطلاعاتی هستند که معمولاً نیاز پیدا میکنید. اگر بازاریابی ایمیلیتان معطوف به کسبوکارها است هم میتوانید ابعاد شرکت و حوزه فعالیت آن را نیز جویا شوید. در یک کلام، صفحۀ اشتراک ایمیل را شلوغ نکنید و مراحل رسیدن به نقطۀ نهایی را آسان کنید. آیکونها و گزینهها را طوری قرار دهید که مخاطب تجربه کاربری دلپذیری از اشتراک در ایمیل شما داشته باشد.
دو: زنهار از اسپم و اسپمکنندگان
هیچکس ایمیلهای اسپم را دوست ندارد و اغلب مردم فوراً محتواهای آزاردهنده را با گزینۀ اسپم از خود دور میکنند. تا جای ممکن سعی کنید سراغ خرید لیست ایمیل و ارسال ایمیل تبلیغاتی بدون اجازۀ افراد نروید. همانطور که پیشتر گفتیم، توافق یک اصل مهم در مؤثر واقع شدن تبلیغات ایمیلی است. همچنین بعد از اینکه توافق حاصل شد، فقط و فقط محتواهای مرتبط برایشان ارسال کنید تا از اشتراک ایمیلی خود پشیمان نشوند.
درضمن یادتان باشد حق هر مخاطبی است که بتواند هروقت خواست اشتراک خود را لغو کند. پس امکان لغو اشتراک را حتماً در انتهای ایمیل اضافه کنید.
سه: زمانبندی داشته باشید تا رستگار شوید
تبلیغات ایمیلی وقتی با زمانبندی همراه باشد، واقعاً پربازده میشود. بهتر است برای تبلیغات خود تقویم بسازید و براساس تخفیفهای ویژه یا رویدادهای خاص کسبوکارتان ایمیل ارسال کنید. همچنین اگر مشتریان بینالمللی دارید، باید زمان محلی آنها را در ارسال ایمیل در نظر بگیرید.
چهار: از تست A/B یا تست اسپلیت استفاده کنید
تست A/B یا Split-testing در تشخیص محتوا، عنوان، کال تو اکشن، زمان ارسال و … کمکتان میکند. با این تست بهتر بخشبندی میکنید و ایمیل مناسب را برای مخاطب مناسب میفرستید. این تست یک ابزار مهم در ایمیل مارکتینگ است که ایمیلها را میسنجد و میزان موفقیتشان را ارزیابی میکند. برای اجرایی کردن تست A/B باید اطلاعاتی مثل نرخ بازدید، نرخ کلیک و… را جمعآوری و سپس اهداف و عناصر موثر در بازاریابی ایمیلیتان را مشخص کنید. در نهایت با ابزارهای مناسب شاخصهای موجود را بهبود میبخشید.
برای آشنایی با تبلیغات گوگل اینجا کلیک کنید
همچنین جهت پیگیری اخبار روز حوزه ی دیجیتال مارکتینگ به صفحه ی اینستاگرام ما مراجعه کنید