
بازاریابی موتور جستجو (SEM) چیست؟
SEM مخفف «Search engine marketing» و بهمعنای بازاریابی موتور جستجو است.
این روش بازاریابی یکی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش حضور در صفحهٔ نتایج جستوجو (SERP) بهمنظور جذب مشتری بیشتر است.
تا وقتی که سایت شما توسط موتورهای جستجو در لیست نتایج به کاربران نمایش داده نشود، چیزی شبیه به یک بیابان بیآبوعلف است! هیچکس نمیخواهد سایتش اینقدر سوتوکور باشد.
SEM چیست؟
SEM یا همان بازاریابی موتور جستجو، مجموع هر دو این روشها است. به زبان سادهتر:
SEM از ترکیب تبلیغات گوگل و سئو برای افزایش حضور در صفحهٔ نتایج جستوجو و دریافت ترافیک بیشتر از آن استفاده میکند.

تفاوت SEO با SEM چیست؟
با توجه به تعاریفی که تا اینجا گفتیم، SEO یکی از ستونهای SEM به حساب میآید که اگر بخواهیم آن را به تنهایی دنبال کنیم، چند تفاوت شکل میگیرد.
اولین تفاوت SEM و SEO در سرعت بازدهی است. با سئو چند ماه تا چند سال طول میکشد که به صفحهٔ اول نتایج برسید و ترافیک سایت را افزایش دهید؛ بهخصوص اگر سایت شما جدید باشد.
چرا سایر صفحهها اهمیت کمتری دارند؟ هدف شما جذب حداکثری ترافیک است که در بالا دیدیم، بیشترین کلیک هم برای تبلیغات و رتبههایی برتر (۱ تا ۳) است.
پس با حذف تبلیغات، فقط باعث میشوید که حضورتان در صفحهٔ نتایج جستجو به تعویق بیفتد.
فراموش نکنید تبلیغات نتایج بهمراتب سریعتری به همراه دارد؛ چراکه بهمحض ساختن کمپین گوگل ادز و تایید تبلیغ توسط گوگل، این شانس را دارید که در صفحهٔ نتایج ظاهر شوید.
جا دارد به این مسئله هم اشاره کنیم که نمایش تبلیغات باعث میشود که نرخ کلیک رتبهٔ ۱ نتایج کاهش پیدا کند؛ پس حتی اگر رتبهٔ ۱ را هم گرفته باشید، باز هم نمیتوانید مطمئن شوید رقیب شما بالای سرتان نباشد. (مثل همان چیزی که دربارهٔ فلایتیو و علی بابا دیدیم)
تفاوت بعدی در مدل هزینه است. وقتی پای سئو در میان باشد، شما برای کلیک کاربر و ترافیک آن هزینه نمیکنید؛ ولی با اضافهشدن تبلیغات و شکلگیری SEM، شما باید بودجهٔ مشخصی برای آن در نظر بگیرید.
تفاوت بعدی هم مطمئنبودن از نتیجه است! نتیجهٔ سئو در کوتاهمدت خودش را نشان نمیدهد و باید صبر کنید و هیچ تضمینی وجود ندارد که فعالیتهای شما به نتیجهٔ دلخواه منجر شود. ممکن است حتی کلی هزینه کنید و دوباره مجبور شوید استراتژی خود را تغییر دهید تا بالاخره به رتبههای بالا برسید.
ولی وقتی تبلیغات به سئو اضافه میشود، شما میتوانید نتایج خود را در لحظه رصد و عملکرد را بهینهسازی کنید. این مسئله تا حدود زیادی ضعف سئو در این زمینه را پوشش میدهد تا بتوانید با خیال راحت از جبران سرمایه، روی سئو تمرکز کنید.
بازاریابی موتورهای جستجو میتواند حضور شما را در گوگل تقویت و فروشتان چند برابر کند. البته همیشه یک اما وجود دارد!
بدون مدیریت درست و تجربهٔ و تخصص کافی، ممکن است تمام پول شما در این راه تلف شود.
یادتان نرود که منتظر دریافت سؤالات، نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
داغ ترین و بروز ترین اخبار حوزه ی دیجیتال مارکتینگ رو از صفحه ی اینستاگرام ما دنبال کنید